دیدگاه قرآن درباره مشارکت سیاسى زنان
نویسنده
چکیده مقاله:
بررسى و نقد دیدگاههاى گوناگون اندیشمندان مسلمان درباره مشارکت سیاسى زنان از دیدگاه قرآن است. زن مىتواند در عرصههاى گوناگون سیاسى مشارکت فعال داشته باشد. نویسنده پس از تعریف مشارکت سیاسى و بیان ابعاد آن، به طرح دو دیدگاه نسبت به مشارکت سیاسى زنان و دلایل هر یک مىپردازد. نخست پنج دلیل براى نظریه موافق مطرح مىکند و سپس به نقد چهار دلیل نظریه مخالف پرداخته و در پایان به این نتیجه مىرسد که دلایل نظریه مخالف که چهار آیه است یا ارتباطى به مسأله مشارکت ندارد و یا دلالت بر نفى حق و صلاحیت زن ندارد، امّا در عین حال با توجه به نگاه قرآن راجع به محوریت خانواده، مشارکت سیاسى زن تا زمانى مطلوبیت دارد که به نهاد خانواده لطمه نزند.
منابع مشابه
بررسى جایگاه و نقش زنان خاورمیانه در مشارکت سیاسى
مشارکت عامه ی مردم در امور سیاسی که خود ناشی از تمایل مشارکت جویانه ی آنان نسبت به نظام سیاسی است، یکی از نتایج و دستاوردهای مراحل پیشرفته ی دموکراسی است، بنابراین مشارکت را می توان یکی از معیارهای موفقیت توسعه ی فراگیر بشمار آورد. زنان به عنوان نیمی از نیروی انسانی موجود در جوامع بشری که خود یکی از مهم ترین منابع توسعه اند، نقشی به سزا در توسعه ی جوامع انسانی ایفا می کنند. مردان تاکنون نخواسته...
متن کاملقرآن و آزادى سیاسى
آزادى سیاسى - از مهمترین مباحث فلسفه سیاسى - در پرتو دیدگاه آیات قرآن مورد مطالعه و بررسى قرار گرفته است. نویسنده پس از تبیین آزادى اجتماعى به عنوان بستر آزادى سیاسى، به مقایسه مفهوم آزادى از نگاه اندیشه غربى و اندیشه اسلامى پرداخته و بر آن است که از منظر قرآن، میان خودسازى و رهایى از اسارت هواها و شهوات، ارتباطى عمیق حکمفرماست و پیروى از غرایز، همانند اطاعت از فرعونها و طاغوتها بردگى است....
متن کاملقرآن و مشارکت اجتماعى زنان
تبیین ابعاد گوناگون جایگاه اجتماعى زنان در حیطه باورهاى دینى و نیز در ارتباط با آیه قوّامیّت است. قرآن در رابطه با مشارکت اجتماعى زنان نه با نگاه سنتى موافق است و نه با نگاه فمینیستى بلکه حضور زن را در تمام عرصههاى اجتماعى مشروع مىداند. از سوى دیگر، دغدغههاى ناشى از گرایشهاى طبیعى زنان و مصالح خانواده سبب محدودیت حضور او در عرصه فعالیّتهاى اجتماعى مىشود. بسیارى از آیه »الرجال قوامون على النس...
متن کاملنقد دیدگاه«راهنمای قرآن کمبریج» درباره نظام تشریع در قرآن
اساسیترین پیشفرض خاورپژوهان در مطالعات قرآنی، غیر وحیانی بودن قرآن و تأثیرپذیری آن از محیط و فرهنگ زمانه است. بر این اساس خاورپژوهانی همچون الکساندر نیش در کتاب «راهنمای قرآن کمبریج» بدون توجه به شواهد مؤید وحیانیت قرآن و بدون در نظر گرفتن زبان آن که از مبانی و شیوههای فهم ویژهای نیز تبعیت میکند، به مطالعه ظاهربینانه و ناقص در قرآن پرداخته و دریافت نادرست یا ناقص خود را به عنوان ...
متن کاملنقد دیدگاه«راهنمای قرآن کمبریج» درباره نظام تشریع در قرآن
اساسیترین پیشفرض خاورپژوهان در مطالعات قرآنی، غیر وحیانی بودن قرآن و تأثیرپذیری آن از محیط و فرهنگ زمانه است. بر این اساس خاورپژوهانی همچون الکساندر نیش در کتاب «راهنمای قرآن کمبریج» بدون توجه به شواهد مؤید وحیانیت قرآن و بدون در نظر گرفتن زبان آن که از مبانی و شیوههای فهم ویژهای نیز تبعیت میکند، به مطالعه ظاهربینانه و ناقص در قرآن پرداخته و دریافت نادرست یا ناقص خود را به عنوان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 25-26
صفحات 170- 183
تاریخ انتشار 2001-07-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023